Het feit dat het reclameverbod van Google, dat sinds 2018 van kracht is, van toepassing is op platforms, makelaars en andere spelers die actief zijn in de cryptocurrency sector, betekent niet dat er geen advertenties meer zijn. De operators hebben met Bitcoin Robots een manier gevonden om nieuwe klanten aan te trekken met valse websites en valse berichten. Als je advertenties tegenkomt die lokken met interessante beloftes, moet je bijzonder voorzichtig zijn. Want er zijn genoeg “zwarte schapen” op het internet die er niet om geven dat de klant winst maakt – hier werk je vooral in je eigen zak.
Investeerdersbescherming in plaats van censuur
Het begon allemaal met Facebook – gevolgd door de zoekmachine Google: advertenties crypto valuta en ICO’s moeten niet meer worden geplaatst. Maar Google (of zelfs Facebook) lijkt niet te gaan over het censureren van zoekresultaten die gerelateerd zijn aan Blockchain of Bitcoin – het gaat meer om het voorkomen van reclame. Immers, steeds weer zijn er diensten of zelfs producten te vinden met een uiterst dubieuze achtergrond.
Natuurlijk heeft het verbod ervoor gezorgd dat zelfs serieuze aanbieders nu weinig kans hebben om hun producten op Google of Facebook te adverteren. Zelfs als het altijd per geval wordt onderzocht, is de kans groter dat overijverige werknemers het verzoek weigeren omdat ze geen risico’s willen nemen.
Echter, zelfs als men streng is en met alle ernst te werk gaat, zijn er altijd advertenties op de respectievelijke platformen die allesbehalve serieus lijken.
Hoe doen ze het? Met “Cloaking”!
De truc die hier wordt gebruikt heet “cloaking”. Dit betekent dat de zoekmachine de advertentie herkent, maar gelooft dat het geen illegale toepassing is, omdat het verwijst naar vermeende nieuwspagina’s; bovendien wordt er een andere titel gebruikt, zodat er geen indicatie is dat het een crypto-munt is. Het is dus mogelijk dat er een PR-artikel wordt geplaatst, maar daarachter zitten valse testresultaten of frauduleuze programma’s. In de meeste gevallen wordt dan gedaan alsof dit “de grootste deal” is die ooit een bekende Nederlander heeft gemaakt. Bekende Nederlanders zoals John de Mol, Humberto Tan, Jort Kelder hebben allemaal last van deze zogenaamde ‘celeb-bait’. Hierbij verwijzen de adverteerders naar bekende Nederlanders om hen wijs te maken dat ze met deze software miljoenen hebben verdient. Als je dan een kijkje achter de schermen neemt, kom je relatief snel tot de conclusie dat er niets van waar is en dat geen enkele bekende Nederlander ooit commentaar heeft gegeven op deze crypto robot software. John de Mol heeft zelfs een rechtszaak aangespannen tegen Facebook en gewonnen.
Er lijkt nog steeds geen recept tegen de oplichters te zijn…
Er zijn nog steeds geen maatregelen van Google om eindelijk van de verkeerde advertenties af te komen. Men kan er dus van uitgaan dat u in de nabije toekomst nog steeds advertenties zult vinden van verschillende Bitcoin-robots, die handelen met twijfelachtige beloftes en er vooral op gericht zijn om nieuwe klanten aan te trekken, die vervolgens geld investeren – en afgescheept worden. Degenen die in dergelijke systemen investeren, moeten zich ervan bewust zijn dat ze het geld nooit meer zullen zien. Uiteindelijk winnen alleen degenen die achter het systeem zitten.
Informatie verzamelen en reviews lezen

Als de aanbieders miljoenen aan winst beloven, kan men er zeker van zijn dat dit een pure rip-off is. Natuurlijk zijn automatische handelsrobots zoals Bitcoin Era een hulp, maar ze garanderen bij lange na niet het succes – want de handelaar ontwerpt de randvoorwaarden waaraan de robot zich houdt. Het zou dan ook uiterst fataal zijn om te geloven dat men geen idee hoeft te hebben van de zaak. Nu is het zaak dat Google een maatregel vindt tegen zogenaamde “cloaking”, zodat gebruikers worden beschermd tegen mogelijk “nepnieuws”. Want steeds weer lopen de onervarenen in de val en verliezen ze geld. Dus voordat u een beslissing neemt over een provider, moet u op het internet kijken voor ervaringsverslagen en ook informatie inwinnen, zodat u van tevoren kunt beoordelen of het aanbod serieus is of niet.