Mailchimp volgt met cryptocurrency-verbod voorbeeld van Twitter en Facebook

op .

Mailchimp volgt met cryptocurrency verbod voorbeeld van Twitter en Facebook  
Afgelopen zaterdag kwam het nieuws naar buiten dat nieuwsbrief-gigant Mailchimp geen cryptocurrency gerelateerde promotie meer zal toestaan. Aangezien een echte cryptocurrency geen reclame nodig heeft is dit niet persé slecht nieuws maar legitieme crypto-nieuwsbrieven zullen hier ook de dupe van kunnen worden. En hoe zit het eigenlijk met andere platformen zoals bijvoorbeeld Facebook en Twitter, wordt daar ook geblokkeerd en wat zit er eventueel verder nog aan te komen?

Wilde westen

De laatste jaren, en vooral het afgelopen jaar, leek de cryptocurrency scéne steeds meer op het wilde westen. Overal doken twijfelachtige ICO's en cryptocurrencies op. Naieve of nietsvermoedende enthousiastelingen werden door flitsende reclames aangemoedigd om in te stappen in 'de Chinese Ethereum' of 'de verbeterde Bitcoin'. Frauders zoals Onecoin en Bitconnect deden goede zaken en er werden een hoop mensen opgelicht of ze staken hun fortuin in kansloze altcoins.

Kortom: er is een probleem met oplichters in de cryptocurrency scéne, dat kan niet ontkend worden. De meer doorgewinterde crypto-liefhebber weet ondertussen wel welke projecten beter vermeden kunnen worden maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen. Daarom is er zeker wat voor te zeggen dat bedrijven de rem proberen te zetten op ICO- en cryptocurrency reclames. Helaas is het vaak schieten met een kanon op een mug en worden legitieme cryptocurrency-ondernemers en journalisten direct of indirect de dupe.

Geen onderscheid

Als we de nieuwe voorwaarden van Mailchimp bekijken zien we dat ze daadwerkelijk alle bedrijven gaan blokkeren die iets met cryptocurrency te maken hebben. Zo is te lezen: "bedrijven die op welke manier dan ook betrokken zijn bij het verkopen, produceren, verhandelen of opslaan van cryptocurrencies of digitale bezittingen gerelateerd aan een ICO zullen niet meer gebruik mogen maken van Mailchimp om hun activiteiten mee te ondersteunen of promoten."

Een fragment uit de nieuwe mailchimp voorwaarden.
1. Een fragment uit de nieuwe mailchimp voorwaarden.

Toch geeft Mailchimp aan dat: "de Blockchain technologie nog in de kinderschoenen staat en enorm potentieel heeft. De promotie van cryptocurrencies gaat nu echter nog te vaak gepaard met oplichterij en misleidende praktijken".
Blijkbaar wil of kan Mailchimp geen onderscheid maken tussen 'goede' en 'slechte' cryptocurrency promoters en doen ze de deur dicht voor alle bedrijven.

Do notfuck with me mailchimp!
2. Op de mededeling van Mailchimp werd uiteraard niet door iedereen positief gereageerd. Door Ryan Selkis bijvoorbeeld die al jarenlang nieuwsbrieven verstuurt via Mailchimp.

Wat doet de rest

Zoals gezegd is Mailchimp niet de eerste die actie onderneemt, zo gingen bijna alle populaire social media platformen hen al voor. Eind maart gaf Twitter aan dat ICO en token-sales gerelateerde reclames niet meer zouden worden geaccepteerd. Facebook blokkeerde eerder in januari al cryptocurrency gerelateerde reclames en Google gaat hier naar verluidt vanaf Juni mee aan de slag. Zoals het er nu uitziet gaan Facebook, Twitter en Google niet zo ver als mailchimp en zullen reclames van grote en/of beursgenoteerde Exchanges & wallet-providers wel toegestaan blijven.

Daar zit meer achter

De vraag rijst waarom deze platformen allemaal crypto-content aan het blokkeren zijn. We kunnen uiteraard de door hen opgegeven beweegredenen slikken maar ze zullen het vast niet alleen maar doen om de consument te beschermen. Naast het feit dat de cryptocurrency reclames hen waarschijnlijk een hoop geld opleveren zullen deze bedrijven zich beseffen dat de frauduleuze kant van de crytocurrency promotie hen op de lange termijn schade kan berokkenen.

Zo kunnen andere legitieme adverteerders bijvoorbeeld vertrekken omdat ze niet geassocieerd willen worden met ICO's en multi level marketing fraudes. Ook kost het scheiden van de 'slechten' en de 'goeien' waarschijnlijk een hoop tijd en geld en hebben ze daar simpelweg geen zin in of de mogelijkheid niet voor.

De beste verklaring voor deze zelfregulering is waarschijnlijk dat ze bang zijn voor toekomstige juridische gevolgen. Wat nu niet strafbaar is zou dat over een half jaar wel kunnen zijn. Zo stuurde de Amerikaanse financiele waakhond SEC eerder deze maand al dagvaardingen naar ICO's met de mededeling dat ze waarschijnlijk niet voldoen aan allerlei reguleringen en wetgeving omtrent effecten. De social media-giganten lijken zich dus preventief te distantieren van ICO's en token-sales om straks zelf ook niet in de problemen te komen.

Rechtszaak

Eind maart kwam het opvallende nieuws naar buiten dat Cryptocurrency en Blockchain associaties in Rusland, China, en Zuid Korea een rechtszaak aangekondigd hebben. Ze hebben de handen ineengeslagen en zijn de "Eurasian Association Of Blockchain" gestart om het op te nemen tegen de social-media reuzen. Wat de kerverse associatie betreft vormen deze een kartel en manipuleren ze hiermee de koersen. Volgens hen zijn eigenaren en aandeelhouders ook aansprakelijk mochten deze crypto-bezittingen hebben.

En dat ze die hebben lijkt overduidelijk. Silicon Valley heeft de afgelopen jaren niet onder stoelen of banken geschoven dat ze enthousiast zijn over cryptocurrency en Blockchain. Zo is Twitter-CEO Jack Dorsey bijvoorbeeld een investeerder in Lightning Labs, één van de implementeerders van het Lightning network. Ook Peter Thiel van Paypal laat zich vaak positief uit over Bitcoin en Mark Zuckerberg van Facebook gaf eerder dit jaar aan dat Cryptocurrency kan helpen in het tegengaan van centralisatie.


3. Mark Zuckerberg liet zich eerder dit jaar positief uit over Bitcoin

Hoe nu verder

Het is de vraag of het blokkeren van ICO of token-gerelateerde reclames het eind of het begin is van deze trend. Het blokkeren van niet gewenste reclames blijkt in de praktijk ook een stuk lastiger dan gedacht. Zo geven meerdere mensen aan dat ze nog steeds 'verboden' reclames te zien krijgen op Twitter en Facebook.

Mochten youtube en Google het idee hebben dat de genomen stappen nog niet het gewenste resultaat hebben bereikt dan hebben ze uiteraard nog meer opties. Ze zouden ook verdere stappen kunnen nemen zoals het blokkeren van crypto-gerelateerde kanalen of het filteren van zoekresultaten in de Google zoekmachine. Dat zou een flinke klap betekenen voor content-makers aangezien het nu al worstelen is om de juiste informatie naar buiten te krijgen. Zo zien veel nieuwkomers Bitcoin als gewoon één van de vele cryptocurrencies en denken sommigen dat het de eerste ICO was.

Desondanks lijkt er ook nog goed nieuws te zijn voor de legitieme verspreiders van cryptocurrency nieuws. Mailchimp meldt dat journalisten nog steeds gebruik kunnen maken van de dienst zolang ze zich maar niet bezig houden met het maken, verkopen, verhandelen, opslaan of marketen van cryptocurrencies.

Dat gaat volgens mij nog een lastig grijs gebied worden.

Gepost door Roland - Disclaimer.

Volg Bitcoinspot op Twitter en Facebook om op de hoogte te blijven
van het belangrijkste nieuws over Bitcoin.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen